Původ a historie íránských perských koberců
Malá historie íránských perských koberců
Kdo by neslyšel o perských kobercích? V Evropě jsou perské koberce již mnoho let souhrnným označením pro všechny orientální koberce. Přestože se orientální koberce do Evropy dovážely již od středověku, studium a vědecký výzkum orientálních koberců je poměrně novým fenoménem. Před polovinou 19. století se historií, původem, vzory nebo tkalcovskými technikami orientálních koberců nezabývala jediná publikace. Naprostá většina knih o orientálních kobercích má obecný charakter; poměrně málo knih se zabývá konkrétně perskými koberci.
Historie perských koberců má mnoho mezer a stále chybí historické dokumenty nebo staré obrazy orientálních koberců, které by tyto mezery pomohly zaplnit. Vzhledem k tomu, že koberce jsou užitkové předměty, je jejich životnost mnohem kratší než u mnoha jiných artefaktů z kovu, kamene nebo keramiky. Aby to vědci kompenzovali, obrátili se k raným literárním pramenům.
Poučné je zamyslet se nad etymologií hlavního slova pro koberec v evropských jazycích, německého "Teppich" a francouzského "tapis", z perského "baft", což znamená "tkát". Z tohoto staroperského slova pochází i pozdější evropský výraz "koberec". Předpokládá se, že termíny, které se vyskytují v raných pramenech, se vztahují spíše na textilie než na uzlové koberce.
Nejstarší dochované vázané koberce se nacházejí v Altajské republice a v Tarimské pánvi. Z dochovaných kusů bohužel nelze rekonstruovat vzory. Dochované kusy byly podrobeny důkladné technické analýze, která ukázala, že vlna pochází z plemene ovcí, které se dnes vyskytuje pouze na Kavkaze.
Persii navštívila řada arabských cestovatelů, kteří popsali, co viděli. Tyto prameny však vypovídají jen o málo více než ty dřívější, protože cestovatelé neměli žádné odborné znalosti o kobercích a považovali je za předměty denní potřeby nebo ozdoby.
Jak upozornil A. C. Edwards ve své knize The Persian Carpet (Perský koberec), z doby seldžuckých sultánů nebo z raného mongolského období existuje jen málo zmínek o perských kobercích. Teprve od konce 14. století nacházíme koberce zobrazené v miniaturách. Literatura uvádí velké a cenné koberce z doby pozdějších mongolských vládců. Uvádí se, že na konci 13. století nechal Ghazån chán pokrýt své nové sídlo poblíž Tabrízu koberci z Farsu. To naznačuje, že podobné koberce nebyly v Tabrízu k dispozici.
Vývoj perských koberců
Víme, že perské koberce prošly v 15. století velkou stylistickou změnou. Květinové motivy nahradily geometrické motivy a souvislé vzory byly nahrazeny vystředěnými motivy. Navzdory změně stylu pokračovala tradice geometrických vzorů koberců, a to především ve venkovských oblastech. Dochovala se řada koberců ze 16. století, některé s datací a některé se signaturou. Nápisy označující datum a místo tkaní a jméno tkalcovského mistra jsou důkazem vysokého společenského postavení a hrdosti na svou práci, které se tkalcovští mistři těšili. Své jméno v historii perských koberců zanechalo samozřejmě jen několik nejlepších tkalců.
Ekonomická síla zemí sjednocených pod vládou Safavidů a význam, který byl umění tkaní koberců přikládán, se odráží v některých kobercích o rozměrech 50 m2 a v jemnosti tkaní, která dosahovala 500-800 uzlů/m2. Pro pochopení historického vývoje výroby koberců a rozmístění hlavních center výroby koberců je nezbytný stručný přehled geografie Íránu. Na severozápadě leží Tabríz, který byl donedávna považován za centrum moderního kobercového tkalcovství. Jak bylo uvedeno výše, hlavní sídlo chána Ghazána v Tabrízu bylo vybaveno koberci z Farsu na dalekém jihu. Navíc mezi řemeslníky, kteří byli v roce 1514 po dobytí Tabrízu osmanským sultánem Selimem I. převezeni do Istanbulu, nejsou žádné záznamy o tkalcích koberců. Tyto skutečnosti dohromady silně naznačují, že Tabríz byl spíše důležitým obchodním centrem pro určitou skupinu koberců než významným tkalcovským městem. Ve střední Persii byl hlavním centrem tkalcovství koberců Kašan a později Isfahán. Na jihu Persie byl hlavním tkalcovským centrem Kermán, zatímco na východě tuto pozici zaujímal Herát (dnešní Afghánistán). Vývoj perských koberců v posledních čtyřech stech letech probíhal v těchto čtyřech velkých oblastech.
Perské modlitební koberce
Zvláštní kategorií perských koberců, která si zaslouží zmínku, jsou modlitební koberce. Zatím není jasné, kdy byly modlitební koberce poprvé vyrobeny. Jsou známy některé modlitební koberečky utkané po roce 1500 n. l. se vzorem rovnoběžných výklenků, které se pravděpodobně používaly v mešitách, kde jejich funkcí mohlo být označování pořadí přednosti uživatele.
Za zmínku stojí zajímavá skupina modlitebních rohoží, které byly považovány za rané perské modlitební rohože. Patří k mnoha ve veřejných i soukromých sbírkách a muzeum Top Kapi Saray v Istanbulu má sbírku třiceti sedmi kusů, které patřily osmanským sultánům. Ve většině knih o orientálních kobercích se o perských modlitebních rohožích píše jen málo a je pravda, že v Persii nehrály modlitební rohože tak významnou roli jako v jiných islámských zemích. Nicméně malý počet dochovaných příkladů ukazuje, že kvalitní modlitební koberce se vyráběly přinejmenším od 16. století.
Západní dobývání perských koberců
Po porážce Turků se na Západě nepochybně uchytil velký počet známých perských koberců, a co je příznačné, téměř všechny byly perského původu. Příkladem je pravděpodobně "korunovační" koberec na zámku Rosenborg u Kodaně.
Vzhledem k tomu, že Benátky byly od středověku významným obchodním centrem pro obchod s Orientem, není divu, že mají v historii orientálních koberců takové místo. Mnoho perských koberců mohlo být ve vlastnictví bohatých rodin ve městě. Nepochybně se mnoho perských koberců dostalo do Benátek, když benátská vláda usilovala o úzké vazby s Persií, aby mohla vystupovat jako jednota proti Turkům. Příkladem je hedvábný koberec zdobený zlatými a stříbrnými nitěmi, který poslal šáh v roce 1603, aby na něm vystavil právě slavný poklad San Marco. Rozkvět perských koberců skončil s pádem safavidské dynastie. Konec safavidské éry se časově shodoval se změnou evropské interiérové módy, která orientálním kobercům nepřála.
Historie tohoto charakteristického předmětu tedy sahá daleko do minulosti. Íránská kobercová výroba je doložena na kobercích vyrobených mezi koncem 15. a začátkem 16. století, ale vysoká technická úroveň koberců svědčí o mnohem starší tradici, než byla psaná historie. Umění tkaní íránských koberců je zakořeněno v kultuře, zvycích a instinktivním cítění lidí. V závislosti na místě, kde je koberec utkán, se může vzor a design lišit. Některé typy, jako například gabbeh a kilím, mají různou strukturu a počet uzlů na metr čtvereční.
Zajímavosti o perských kobercích
Originální a krásný perský koberec nejenže může být nejkrásnějším předmětem v místnosti, který ji rozzáří, ale také nám připomíná starobylou kulturu. Kromě toho, že je okouzlující, jemný na dotek a hřejivý, může být dobrou dlouhodobou volbou, protože takový koberec nám může vydržet desítky let.
Íránské ručně vázané koberce, které se řadí na přední místo mezi orientálními koberci, vykouzlí v každém interiéru kouzelně ohromující atmosféru. Tyto vzácné kousky vyrobené z čisté vlny se vyznačují důmyslným uzlováním a vkusnými, složitými vzory, které jsou výsledkem mimořádně precizního řemeslného zpracování.
Mnohé z nádherných vzorů jsou inspirovány přírodou: zvířaty a květinami. Tyto motivy se objevují i v architektuře. Arthur Pope řekl, že "perské koberce jsou spíše zahrady než koberce". Hledání zahrad a ráje je pro íránské myšlení zásadní již od starověku. Zahrady byly stálou součástí poezie, literatury a umění.
Velký význam mají také barvy používané v perských kobercích. Různé barvy symbolizují bohatství, štěstí, moc, věrnost nebo dokonce osamělost. Barvy jsou vyráběny vysoce kvalifikovanými řemeslníky za použití přírodních barviv. Obvykle se vyrábějí z divokých rostlin a jsou velmi syté, například odstíny karmínové, tmavě modré a slonovinově bílé.
Textura íránských koberců
Vlna je přírodní textilie a je jedním z nejvyhledávanějších materiálů při výrobě koberců. Vlněné koberce jsou mimořádně trvanlivé a dokonale odolné proti opotřebení každodenním používáním. Vlna má přirozený účinek odpuzování nečistot a snadno se čistí. Je také odolná proti plamenům a zachovává si svůj charakteristický tvar, protože vlas koberce se nezplošťuje, ale vždy znovu získává svůj původní tvar. Jak je patrné z výše uvedeného, íránské koberce nejsou jen dekorativními předměty, ale uměleckými díly podobnými obrazům. Pokud chcete do svého domova skutečně trvanlivý kousek, je to ideální volba!
Prohlédněte si atraktivní perské koberce a vyberte si barvu, vzor, tvar a velikost, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám!